Waarom de koppeling van CRM en e-mailmarketing u verder helpt

Door CRM en e-mailmarketing aan elkaar te koppelen ontstaat er een krachtige samenwerking. U gebruikt uw klantinformatie om regelmatige en relevante aanbiedingen te doen.

Nieuwe klanten vinden en behouden is hard werken. Zij zijn niet constant met uw organisatie bezig en dus is er meer nodig dan een paar prikkelende posts op social media. Door CRM en e-mailmarketing aan elkaar te koppelen ontstaat er een krachtige samenwerking. U gebruikt uw klantinformatie om regelmatige en relevante aanbiedingen te doen.

Waarom is CRM belangrijk?

Customer Relationship Management (CRM) is software voor het beheren van klanten en het onderhouden van relaties met deze klanten. Het geeft een beeld van de klant, de producten (of diensten) die zij afnemen, de contactmomenten die klanten hebben gehad met uw organisatie en de financiële resultaten hiervan.

Door een CRM systeem te gebruiken en te onderhouden, creëer je een belangrijke bron van prospect- en klantdata. Een analyse van deze database geeft de organisatie inzicht in het verkooptraject.

Stel bijvoorbeeld de vraag of klanten vaker reageren als ze wekelijks (of maandelijks) bericht van u ontvangen. Welke klanten zijn verantwoordelijk voor grootste deel van de omzet? Wat voor organisaties zijn dit? Dit soort bevindingen helpt bij het signaleren van verkoopkansen en het bepalen van de strategie. De toegevoegde waarde van een goed CRM wordt tastbaar als je die informatie gebruikt om richting te geven aan de organisatie.

Wat is e-mailmarketing?

E-mail marketing is een vorm van marketing die draait om e-mails, met als doel nieuwe klanten te werven, bestaande klanten verleiden tot aankoop of om de relatie te versterken. Hierbij gaat het niet alleen om nieuwsbrieven, er is meer mogelijk. 

De nieuwsbrief

Een nieuwsbrief geeft u de mogelijkheid een grote groep mensen in één keer aan te spreken. Informeer ontvangers over ontwikkelingen in uw organisatie, communiceer aanbiedingen en breng ze (als eerste) op de hoogte van belangrijke informatie. 

Deel de verzendlijst op

Niet alle ontvangers zijn geïnteresseerd in dezelfde onderwerpen. Door de verzendlijst te verdelen in verschillende groepen (bijvoorbeeld leads, prospects, klanten en topklanten) wordt het mogelijk om uw e-mails af te stemmen op de specifieke behoeftes van die groep. Hoe gerichter de e-mail, des groter is de waardering én het resultaat.

Stel vooraf de vraag welke informatie die groep wil ontvangen en pas de boodschap daar op aan.

Waarom kiezen voor e-mail?

De e-mails die u verstuurd vormen de basis voor een dialoog met de doelgroep. Deel nuttige artikelen waaruit blijkt dat u ervaring hebt op dat gebied en dat u uw klanten verder kan helpen. Daarnaast is e-mailmarketing relatief goedkoop en meetbaar (via Google Analytics of via uw mailprovider).

Met de gratis software van MailChimp kunt u  tot 12.000 e-mails  per maand versturen, naar 2000 mensen
In MailChimp kun je groepen aanmaken, geautomatiseerde e-mailberichten versturen en uitgebreide statistieken bekijken

Wat voegt een koppeling toe?

Een aantal voordelen van een koppeling met Yoobi en MailChimp:

  • Hoe meer er geautomatiseerd wordt, des te kleiner is de kans op fouten. U hoeft geen handmatige export vanuit het CRM te maken en geen import te doen in MailChimp. Het is sneller en minder foutgevoelig;
  • Alle klantgegevens staan centraal opgeslagen in het CRM, maar door de koppeling kunnen er gegevens uitgewisseld worden. Van het CRM naar MailChimp én vice versa*;
  • Leg de interesses van de doelgroepen vast en verrijk uw klantprofielen in CRM met deze informatie;
  • Gebruik die interesses voor het doen van gepersonaliseerde (en relevante) aanbiedingen;
  • Werk met campagnes. Verstuur niet 1 losse mail, maar een serie van e-mails (binnen MailChimp heet dit een workflow. Deze optie is beschikbaar in de  -betaalde- MailChimp Pro account).
     
Praktijkvoorbeeld met Yoobi en MailChimp
Een prospect die onze Yoobi App download, ontvangt een serie van e-mails waarin wij hen op weg helpen met het gebruik van de app. Wij delen handige tips, attenderen hen op praktische oplossingen en tot slot ontvangen ze een persoonlijke aanbieding. 
  • Een koppeling tussen CRM en e-mail marketing is een belangrijke voorwaarde voor marketing automation. De vervolgstap. Uw prospects en klanten ontvangen automatisch e-mails die gericht zijn op de fase waar ze zich in bevinden (‘gefeliciteerd met uw verjaardag’, ‘u heeft al 21 dagen niet ingelogd’, ‘uw favoriete product is in de aanbieding’, ‘let op; uw account vervalt over 5 dagen’).

Yoobi biedt een uitgebreide koppeling met MailChimp. Wij hebben deze onlangs verder uitgebreid met een geautomatiseerde taak. Wij laten u graag zien wat er mogelijk is. Neem vandaag nog contact met ons op voor een afspraak.

* Hiervoor heb je de API van Yoobi nodig 

  • Gepubliceerd op:
    03-12-2015
  • Gemaakt door:
    Sarah Kocken
  • Bijgewerkt op:
    14-12-2018
  • Tag:
  • Delen:
    Delen